Z inicjatywy Prezydenta Miasta Inowrocławia Arkadiusza Fajoka, w zeszłym roku powrócił Inowrocławski Budżet Obywatelski. Tegoroczna edycja to kolejna okazja, aby mieszkańcy sami zdecydowali, na co przeznaczyć część miejskich środków w nadchodzącym roku. Na realizację pomysłów inowrocławian w 2026 roku zaplanowano aż 1,5 mln zł.
Środki zostały podzielone na dwie pule:
- ogólnomiejską – 750 000 zł, obejmującą całe miasto,
- osiedlowe, dedykowane poszczególnym osiedlom:
- Mątwy (81 250,00 zł),
- Piastowskie (118 750,00 zł),
- Solno (88 750,00 zł),
- Stare Miasto (152 500,00 zł),
- Szymborze (70 000,00 zł)
- Uzdrowiskowe (238 750,00 zł).
Jak to działa?
Zasady są proste – to mieszkańcy zgłaszają pomysły, które po pozytywnej weryfikacji trafiają pod głosowanie. Projekty mogą dotyczyć m.in. inwestycji, działań kulturalnych, sportowych czy społecznych, o ile mieszczą się w zadaniach gminy i są możliwe do realizacji w ciągu roku budżetowego.
Najważniejsze informacje:
- projekty mogą zgłaszać wyłącznie mieszkańcy Inowrocławia,
- każdy mieszkaniec może zgłosić maksymalnie dwa projekty – jeden w puli ogólnomiejskiej i jeden w puli osiedlowej,
- projekt osiedlowy musi dotyczyć osiedla, w którym mieszka autor,
- każdy projekt wymaga listy poparcia mieszkańców (od 1 do 40 podpisów, w zależności od puli),
- projekty muszą dotyczyć terenów będących własnością miasta.
Budżet Obywatelski to jeden z najlepszych przykładów współpracy samorządu z mieszkańcami. Chcemy, aby inowrocławianie mogli decydować o swoim najbliższym otoczeniu, zgłaszać pomysły i widzieć realne efekty swojej inicjatywy. Powrót budżetu to inwestycja w aktywność obywatelską i rozwój miasta – podkreśla Prezydent Arkadiusz Fajok.
Wszystkie szczegółowe informacje, w tym uchwała, wykaz ulic oraz punkty składania formularzy znajdują się na stronie Budżet obywatelski | Miasto Inowrocław.
Punkty, w których można zgłosić projekt i zagłosować w ramach Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego na 2026
Punkty, w których można zgłosić projekt i zagłosować 
 w ramach Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego na 2026 rok
| Lp. | Adres punktu | Godziny pracy jednostki | 
| 1. | Biuro Obsługi Interesantów i Kontroli  al. Ratuszowa 36 + głosowanie internetowe 
 | poniedziałek, środa, czwartek i piątek: 7.30 - 15.30 wtorek: 7.30 – 17.00 | 
| 2. | Hala Widowiskowo-Sportowa al. Niepodległości 4 
 | poniedziałek – niedziela: 6.00 – 22.00 | 
| 3. | Biblioteka Miejska im. Jana Kasprowicza ul. Jana Kilińskiego 16 + głosowanie internetowe 
 | poniedziałek, wtorek, czwartek i piątek: 10.00 – 18.00 środa: 10.00 - 15.00 
 | 
| 4. | Filia nr 7 Biblioteki Miejskiej im. Jana Kasprowicza ul. Marulewska 7 
 | poniedziałek, wtorek, czwartek i piątek: 10.00 – 18.00 środa: 10.00-15.00 | 
| 5. | Starostwo Powiatowe w Inowrocławiu ul. Mątewska 17 wejście B 
 | poniedziałek, środa, czwartek: 7.30 – 15.30 wtorek: 7.30 – 17.00 piątek: 7.30 – 14.00 | 
| 6. | Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Inowrocławiu Sp. z o.o. ul. ks. Piotra Wawrzyniaka 33 
 | poniedziałek – piątek: 7.00 – 15.00 | 
| 7. | Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji  ul. ks. Bolesława Jaśkowskiego 14 
 | poniedziałek – piątek: 7.00 – 15.00 | 
| 8. | Muzeum im. Jana Kasprowicza w Inowrocławiu ul. Solankowa 33 
 
 | wtorek - piątek: 10.00 – 17.00 sobota – niedziela: 10.00 – 16.00 
 | 
| 9. | Kujawska Spółdzielnia Mieszkaniowa al. Mikołaja Kopernika 7 
 | poniedziałek, środa, czwartek: 8.00 – 14.00 wtorek: 8.00 – 15.30 piątek: 8.00 – 13.00 | 
| 10. | Szkoła Podstawowa nr 10 im. Jana Kasprowicza ul. Przybyszewskiego 119 | poniedziałek-piątek: 8.00 -15.30 (należy dzwonić domofonem) | 
| 11. | Szkoła Podstawowa nr 1 im. Św. Wojciecha ul. Toruńska 46 | poniedziałek – piątek 7.30 – 16.00 | 
Harmonogram Inowrocławskiego Budżetu Obywatelskiego 2026
- do 12 września 2025 r. – rozpoczęcie kampanii informacyjnej.
- 15 września 2025 r. (od godz. 12.00) – 29 września 2025 r. – zgłaszanie projektów przez mieszkańców.
- 30 września 2025 r. – 20 października 2025 r. – ocena zgłoszonych projektów.
- do 24 października 2025 r. – publikacja projektów dopuszczonych i niedopuszczonych do głosowania.
- do 14 listopada 2025 r. – procedura odwoławcza.
- do 21 listopada 2025 r. – prezentacja projektów dopuszczonych do głosowania i publiczne losowanie kolejności projektów w każdej z pul.
- 28 listopada 2025 r. – 18 grudnia 2025 r. – głosowanie mieszkańców.
- do 12 stycznia 2026 r. – ogłoszenie listy projektów wybranych do realizacji.
Wymagane liczby podpisów mieszkańców popierających zgłaszane projekty w ramach każdej z pul:
1. ogólnomiejska - 40;
2. Mątwy - 2;
3. Piastowskie - 9;
4. Solno - 4;
5. Stare Miasto - 14;
6. Szymborze - 1;
7. Uzdrowiskowe - 29.






 
 
 
 
 
 













