Przygotowania do wybudowania pierwszego w Inowrocławiu turbinowego, 5-wlotowego skrzyżowania zostały sfinalizowane. To efekt skutecznych rozmów i współpracy jednostek samorządowych – Miasta Inowrocławia, Powiatu Inowrocławskiego i samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Jutro ogłoszony zostanie przetarg na przebudowę ul. Górniczej, budowę ostatniego odcinka ul. Prymasa Józefa Glempa i przebudowę skrzyżowania ulic Stanisława Staszica, Górniczej, Poznańskiej i Prymasa Józefa Glempa.
- Jest to niewątpliwie skomplikowana inwestycja, ale jej realizacja pozwoli na skomunikowanie osiedla Rąbin z osiedlem Piastowskim. To będzie pierwsze tego typu skrzyżowanie w Inowrocławiu. Myślę, że inowrocławscy kierowcy z większym poczuciem bezpieczeństwa będą przejeżdżali przez rondo turbinowe, niż aktualnie znajdujące się tam skrzyżowanie – mówi prezydent Inowrocławia Ryszard Brejza.
Realizacja wszystkich planowanych inwestycji pochłonie ponad 14,5 mln zł. Rozbudowa skrzyżowania opiewa na kwotę 7 502 060,58 zł. 50% stanowi dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych, jakie pozyskał Powiat Inowrocławski. W drodze podpisanych porozumień, Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego dofinansuje inwestycję kwotą 1 750 000 zł, natomiast wkład finansowy Miasta Inowrocławia to 2 001 020,50 zł. Powiat Inowrocławski pokryje dodatkowo koszty nadzoru inwestorskiego oraz koszty odszkodowań za grunty przejęte pod tę inwestycję.
Ponadto w celu rozbudowy skrzyżowania, Miasto przebuduje ulicę Górniczą i dobuduje odcinek ulicy Prymasa Józefa Glempa. Wartość łączna tych zadań to 7 067 711,98 zł, z czego 50% to pozyskana dotacja z Funduszu Dróg Samorządowych, a pozostała część to środki z budżetu Miasta Inowrocławia.
Poniżej przedstawiamy zakres prac w ramach zadań:
Inwestor: Powiat Inowrocław
Rozbudowa skrzyżowania ul. Poznańskiej, Górniczej, Prymasa Glempa, Stanisława Staszica.
Przedmiotowe skrzyżowanie zostało zaprojektowane jako połączenie parametrów ronda średniego dwupasowego z jednopasowym z przesunięciem jezdni w celu stworzenia bezkolizyjnego ronda turbinowego.
- wykonanie nowej nawierzchni skrzyżowania,
− budowa chodników dla pieszych,
- budowa ścieżek rowerowych (jednokierunkowych i dwukierunkowych) w obrębie zapewniających skomunikowanie z istniejącymi ciągami,
− przebudowa istniejących zatok autobusowych w obrębie skrzyżowań wraz ze zmianą ich lokalizacji oraz budowa nowych zatok, jako półotwartych (najazd otwarty),
− przebudowa istniejących zjazdów,
− nawierzchnie poszczególnych elementów drogowych:
• jezdnia drogi – mastyks grysowy SMA
• zjazdy – kostka betonowa, kostka kamienna, beton asfaltowy, kruszywo łamane
• chodniki – kostka betonowa
• ścieżka rowerowa - beton asfaltowy, kostka betonowa bezfazowa
• ciągi pieszo-rowerowe – kostka betonowa bezfazowa
• zatoka autobusowa – kostka kamienna
• wyspy kanalizujące- kostka betonowa
• zabruki na skrzyżowaniach – kostka kamienna,
− odwodnienie:
• wykonanie kanalizacji deszczowej z odprowadzeniem wód opadowych i roztopowych do istniejącej sieci kanalizacji deszczowej,
• przebudowa istniejących odcinków kanalizacji deszczowej zlokalizowanych w istniejących odcinkach drogowych wymagających przebudowy w związku z przebudową skrzyżowań,
- oświetlenie:
• budowa oświetlenia dla nowoprojektowanego odcinka drogowego,
• doświetlenie przejść dla pieszych,
- zagospodarowanie zieleni.
Inwestor: Miasto Inowrocław
Dokończenie budowy ulicy Prymasa Józefa Glempa na odcinku o długości ok. 165 m od ul. Staropoznańskiej do włączenia w planowane rondo na skrzyżowaniu ulic Poznańskiej, Staszica i Górniczej,
Przebudowa ulicy Górniczej na odcinku o długości ok. 470 m od planowanego ronda na skrzyżowaniu ulic Poznańskiej, Staszica i Górniczej do wysokości Rejonu Energetycznego wraz z przebudową skrzyżowania ulic Górniczej i Szymborskiej.
ul. Prymasa Józefa Glempa:
• budowa dwóch jezdni o szerokości 7,0 m, nawierzchnia bitumiczna,
• budowa jezdni manewrowej wzdłuż zatok parkingowych, szerokość jezdni 3,5 m, nawierzchnia z kostki brukowej betonowej,
• budowa zatok postojowych do parkowania równoległego, szerokość zatok 3,0 m, konstrukcja jak na jezdni manewrowej,
• budowa chodników o nawierzchni z kostki brukowej betonowej,
• montaż barier rurowych na długości 142,5 m,
• oznakowanie pionowe i poziome,
• rekultywacja terenów zielonych,
• ułożenie kolektora kanalizacyjnego,
• budowa 15 latarni z oświetleniem LED,
ulica Górnicza:
• przebudowa jezdni ulicy Górniczej – dwie jezdnie na odcinku ok. 360m, jedna jezdnia na odcinku ok 110 m,
• przebudowa jezdni ulicy Górniczej na poszerzeniach i na skrzyżowaniu z ulicą Szymborską,
• budowa ciągu pieszo – rowerowego o długości ok. 220 m
(ciąg pieszy o szerokości 2,0 – 2,5 m, nawierzchnia z kostki betonowej, ciąg rowerowy o nawierzchni bitumicznej), ciąg pieszy oddzielony od ciągu rowerowego opaską z kostki kamiennej,
• budowa chodników, szerokości od 2,0 do 3,0 m, nawierzchnia z kostki betonowej
• rekultywacja terenów zielonych na powierzchni ok. 5 900 m2,
• oznakowanie pionowe i poziome,
• ustawienie 19 latarni, w tym 11szt. z wysięgnikami podwójnymi i 8 szt. z wysięgnikami pojedynczymi, 30 opraw LED (oświetlenie ulicy) (w tym zostanie wykorzystanych 15 istniejących opraw),
• ustawienie 6 latarni z oprawami LED (doświetlenie przejść dla pieszych).